خوش آمدید کاربر میهمان | سبد خرید | ورود به سیستم | ثبت نام

بررسی دوربین دیجیتال نیکون Coolpix A قسمت سوم

تست های عکسبرداری

کیفیت تصویر

به طور کلی کیفیت تصویر کول پیکس Aبسیار خوب است. نبودن فیلتر AA(Low passیا Anti Aliasing) کمک می کند که تصاویری واضح و دارای جزئیات زیاد، ثبت شده و از نظر تئوری خطر ایجاد موج (moire)بسیار کم بوده و بندرت برای فایل های خروجی دوربین مشکل ایجاد می کند.  پردازشگر مرسوم و آشنای JPEGتصاویری با رنگهای دلپذیر ارائه می کند.

وایت بالانس دوربین بسیار قابل اعتماد است و این حق انتخاب وجود دارد که در هنگام عکسبرداری تحت نورهای مصنوعی تصویر حاصل "گرم تر" شود یا اینکه کاملاً به صورت همان چیزی که هست ثبت شود. چنانکه تست های لنز نشان می دهند، به طور نسبی در تمام دیافراگم ها مقداری ویگنت ایجاد می شود، چیزی که دوربین قادر به اصلاح کامل آن نیست چه در حالت RAWو چه در حالت JPEG.

 

عملکرد لنز

چنانکه قبلاً هم دیده ایم، لنزهای نیکون می توانند بسیار خوب باشند(فقط گوشه های تصاویر در دیافراگم های باز و بخصوص در فواصل نزدیک، کمی نرم می شود). حتی در F2.8لنز بسیار شارپ بوده و با بستن دیافراگم تا F4می تواند حتی بهتر هم بشود. تصاویر ثبت شده با کول پیکس Aدر F4در سراسر فریم کاملاً واضح هستند.

مشکل اصلی لنز ویگنت است که در تصاویر حاصل از کول پیکس Aدیده می شود، تا آنجا که ما متعجب شدیم که در کول پیکس Aگزینه ای برای رفع این مشکل از تصاویر JPEGوجود ندارد، عملکردی که در دوربین های DSLRکمپانی نیکون ارائه شده است. بهرحال ویگنت در کول پیکس Aبسیار هموار و متعادل است، چنانکه مورد به خصوص و قابل توجهی نبوده مگر آنکه شما در تصویر رنگمایه های ملایم و گسترده ای همچون آسمان آبی در مثال زیر را داشته باشید :

-          ویگنت حاصل از دوربین

-          ویگنت اصلاح شده

 

 

در مورد تصویر بالا، ما این عکس را از منظره ای با نور زیاد و با دیافراگم F7.1گرفته و آن را بدون اصلاح لنز در Adobe Camera RAWتبدیل کردیم، سپس تاثیر ویگنت را در پروفایل کول پیکس Aاعمال کردیم، مقایسه این دو تصویر می تواند نشان دهد که یک ویگنت اغراق شده چگونه است، اما این موردی نیست که باعث نگرانی شما شود.

 

بوکه

هنگامی که صحبت از محو کردن پس زمینه است یک لنز 5/18 میلی متر F2.8هرگز انتخاب اول شما نخواهد بود. اگر شما از هر سوژه ای به جز کلوزآپ عکاسی کنید، دوربین فقط مقدار جزیی عدم فوکوس در پس زمینه ایجاد می کند، در مثال پایین اغلب ساختمانها در فاصله تقریبی 750 متر واقع شده اند، فاصله ای که تقریبا از آن به بعد شروع به خارج شدن از فوکوس می کند هنگامی که دوربین روی سوژه ای در فاصله تقریبی 5/1 متر فوکوس کرده باشد.

-          نیکون کول پیکس AISO 100 , F2.8

-          کراپ 100%

-          ریکوGRISO 100 , F2.8

-          کراپ 100%

 

بوکه نیکون کمی خشن و دارای لبه های روشن است و جزئیات پس زمینه در آن نسبتاً شلوغ و درهم دیده می شود. ریکو هم چندان بهتر از این نیست، چنانکه مناطق خارج از فوکوس ملایم تر به نظر رسیده و لبه های بوکه سختی کمتری نشان داده و به جای آن به طور اشکار کج راهی رنگی محوری را نشان می دهد و نیز سوژه های با لبه های عجیب سبز در پس زمینه.

 

عملکرد در نور کم

نیکون دارای سابقه معاصر بسیار قوی و قابل اعتماد در ترکیب کردن حسگرهای بسیار کارآمد با پردازشگر های تصویر قدرتمند، است که این امر منجربه عملکرد عالی دوربین های نیکون در نور کم می شود. کول پیکس Aاز این میراث سود برده و فایل های JPEGعالی و قابل استفاده ای حتی در نور کم ارائه می کند.

باید گفت که نتایج حاصل بطور قابل توجهی بهتر از خروجی ریکو نیست. هر دو عکس زیر با تنظیمات پیش فرض کاهش دهنده نویز گرفته شده اند و تفاوت هایشان اندک و ظریف است.

-          نیکون کول پیکس A–  ISO 6400 , F8

-          کراپ 100%

-          ریکو GRISO 6400 , F8  

-          کراپ 100%

 

سرعت عملکرد فوکوس در کول پیکس Aبا کاهش نور، حتی با روشن شدن نور کمکی فوکوس افت می کند، البته دوربین حتی در نور کم هم تا آنجا که اختلاف کنتراست قابل تشخیصی وجود داشته باشد به فوکوس کردن ادامه خواهد داد.

 

فلاش

کول پیکس Aمجهز به یک فلاش داخلی کوچک با عدد راهنمای 6 است که با یک دوربین بدون آینه کوچک تناسب داشته اما به نحو قابل ملاحظه ای ضعیفتر از آن چیزی است که شما در DSLRهای سطح ابتدایی می بینید. لازم به ذکر است که حداکثر گشودگی دیافراگم بالای کول پیکس Aبه افزایش محدوده عملکرد آن کمک می کند.

مزیت اصلی کول پیکس Aدر هنگام نیاز به استفاده از فلاش این است که این دوربین می تواند از فلاشهای جانبی i-TTLنیکون استفاده کند. اما متاسفانه از فلاش داخلی نمی توان برای کنترل فلاش های جانبی استفاده کرد، قابلیتی که در اغلب دوربین های DSLRنیکون وجود دارد. این ویژگی در دوربین ارزان قیمت تر این کمپانی یعنی نیکون کول پیکس P7700وجود داشته در حالی که کول پیکس Aفاقد این قابلیت است.

فلاش کول پیکس Aکمی بد دست است اما باید قدردان حداکثر گشودگی دیافراگم F2.8بود که بواسطه آن نتایجی معقول و مناسب بدست می آید.

 

 نوردهی فعال D

روش کول پیکس Aبرای عملکرد در صحنه های پرکنتراست، سیستم نوردهی فعال-Dشناخته شده موجود در دوربین های نیکون است. این عملکرد نوردهی یک عکس را تا 1EV(1 درجه ارزش نوردهی) کاهش داده و از پردازش تطبیقی برای ترکیب کردن رنگ مایه های اضافی جهت ثبت در مناطق پر نور استفاده کرده و در عین حال مناطق تیره تر تصویر را روشن تر می کند.

چون نوردهی فعال-Dنوردهی دوربین را تغییر می دهد، در ابتدا باید در نقطه نوردهی تنظیم شده باشد –شما می توانید مقدار پردازش را در فایل تبدیل شده RAWتنظیم کرده اما نمی توانید تاثیر انتخاب نوردهی-Dدر هنگامی که اولین عکس را ذخیره کرده اید کاملاً رفع کنید.

-          نوردهی فعال- D(خاموش) (80/1 ثانیه)

-          نوردهی فعال- D(کم) (80/1 ثانیه)

-          نوردهی فعال- D(نرمال) (100/1 ثانیه)

-          نوردهی فعال- D(زیاد) (125/1 ثانیه)

-          نوردهی فعال-D  (بسیار زیاد) (160/1 ثانیه)

 

به طور معمول، ما بسیار تحت تاثیر نتایج حاصله قرار گرفتیم –دوربین قادر بوده است با این عملکرد صحنه های دارای محدوده دینامیکی بالا را پوشش دهد بدون اینکه از عملکرد چند بارنوردهی استفاده کند که نتایجی غیر طبیعی را به بار می آورد.

نوردهی فعال-Dبا ارزیابی و حفظ کردن کنتراست موضعی پشتیبانی شده است چنانکه تصویر نهایی حتی با تنظیم    Extra High(بسیار زیاد) خیلی تحت یا شسته و رفته شده به نظر نرسد.

به طور خاص برای عکاسانی که JPEGعکاسی می کنند این یک ویژگی واقعاً عالی است.

 

تست های نویز

دقت ISO

حساسیت واقعی هر ISOنشان داده شده با استفاده از عکسهای مشابهی که برای اندازه گیری سطح نویز ISOها بکار می روند، اندازه گیری شده است، ما به آسانی نوردهی برای هر عکسبرداری را با سطح نور اندازه گیری شده (با استفاده از یک نورسنج سکونیک L-358کالیبره شده) و تطبیق یافته با خاکستری متوسط می سنجیم. ما تخمین می زنیم که دقت این نتایج +/- 1/6 EVباشد(حاشیه خطای اعلام شده در مشخصات ISO). در تست هایمان دریافتیم که ISOهای اندازه گیری شده از نیکون کول پیکس Aدر حیطه 6/1 استاپ دقت مشخص شده است و این بدین معنی است ISO 200نشان داده شده برابر است با ISO 200اندازه گیری شده.

 

نویز و کاهش دهنده نویز (JPEG)

این عکس مقایسه ای استودیویی ما است که دقیقاً با یک سه پایه و از یک محل ثابت گرفته شده اند.

نورپردازی : شبیه سازی نور روز ، ˂%98 CRI˃کراپ 100% ، دمای تقریبی محیط 22 درجه سانتی گراد

نکته : ویژگی هایی که در این صفحه درج شده اند، جدول مقایسه ای تعاملی جدید ما است. به صورت پیش فرض، ما  تنظیمات کاهش نویز پیش فرض دوربین تست شده و 3 مدل دوربین دیگر در همین کلاس را نشان می دهیم . شما می توانید هر یک از گزینه های NR(کاهش نویز) در این دوربین و سایر دوربین ها را انتخاب کنید. قسمت سه رنگ پایین جدول در شرایطی مشابه بخش تصاویر خاکستری / سیاه / پرتره ، انجام شده و چگونگی تاثیر نویز در مناطق آبی ، سبز و قرمز یک سوژه را نشان می دهد.

به دلیل عدم امکان درج جدول، جهت دیدن جدول مربوطه این جا را کلیک کنید

 

در کول پیکس های زیر براساس روش معمول نیکون تمرکز بر تلاش جهت سرکوب کردن نویز رنگی بوده و تنها اجازه می دهد که مقدار بسیار جزئی نویز درخشان باقی بماند. در مورد ریکو هم تقریباً همین اتفاق می افتد چنانکه در این مورد هم برتری ندارد.

در ISO 6400ایجاد مقداری نویز رنگی در خاکستری ها شروع می شود اما در مجموع عکسهای کول پیکس Aدر این تست و در حساسیت مشابه بهتر از ریکو به نظر می رسند.

گزینه های کاهش نویز

 

گزینه های کاهش نویز کول پیکس Aفقط از نظر شدت متفاوت هستند –گزینه ای برای انتخاب از بین کاهش نویز رنگی یا غلظت رنگ یا جزئیات و نویز های درخشان ارائه نشده است.

 

نویز ACR(ACR 7.4، تنظیم نویز روی صفر)

در اینجا می توانید فایلهای RAWپردازش شده توسط Adobe Camera Rawرا ببینید (دراین مورد نسخه 7.4). در این تصاویر روشنایی در حالی تطبیق یافته و پردازش شده است که کلیه گزینه های کاهش نویز روی صفر تنظیم شده اند. حتی اگر کاهش نویز توسط کاربر خاموش هم باشد Adobeتا حدی نویز را کاهش می دهد.

مقدار کاهش نویز (NR)اعمال شده زیاد نیست و البته براساس دوربین مقداری تفاوت دارد(بنابراین ناچارا ما به جای رسیدن به سطحی عاری از نویز همواره به دنبال ایجاد تعادلی بین نویز و کاهش دهنده نویز هستیم. هر چند استفاده از محبوب ترین مبدل ثالث Rawبرای ارائه نتایجی مناسب از عکاسی به جای مقایسه اسان عملکرد حسگر با شیوه ای انتزاعی و خلاصه شده، از قبل تعیین شده است.

 

خروجی Rawبسیار تمیز ، جالب و اساساً همسان و مشابه نتایج حاصل از ریکو GRاست. اینها هر دو نویز و الگو های حفظ جزئیات بسیار شبیه به هم را در سراسر محدوده ISOنمایش می دهند. این نتایج این عقیده را ایجاد می کند که اساساً این دو دوربین بسیار شبیه هم بوده، یا حداقل اینکه دارای حسگرهایی بسیار مشابه هستند.

 

محدوده دینامیک

منحنی های رنگ مایه های JPEG/ محدوده دینامیک

سیستم اندازه گیری محدوده دینامیک ما شامل عکسبرداری از نوار پله ای کالیبره شده (با محدوده کل 13 درجه) است که برای نور پس زمینه آن از یک لامپ نور روز متعادل شده (98 CRI)استفاده می شود. عکسبرداری از این نوار یک مقیاس خاکستری (Gray Scale)از هر دوربین ایجاد می کند که از منطقه سفید تا سیاه آن را در بر می گیرد (مثال زیر). هر پله از این مقیاس معادل 1/3EV(یک سوم استاپ) است، ما پله "خاکستری میانه" (middle gray)(با میزان درخشندگی 50%) را انتخاب کرده و برای تعیین محدوده دینامیک دو طرف آن را اندازه گیری می کنیم. از این رو در اینجا دو طرف (سمت) در نتایج ما وجود دارد، مقدار محدوده سایه ها (زیر خاکستری میانه) و مقدار محدوده روشنایی ها (بالای خاکستری میانه).

برای اغلب مردم هنگامی که در مورد محدوده دینامیکی صحبت می شود اولین چیزی که به فکرشان خطور می کند "محدوده روشنایی ها" است، این مقداری از جزئیات روشنایی های بالای خاکستری میانه است که دوربین می تواند تا قبل از  ثبت کردن سفیدی کامل، ثبت کند. محدوده سایه ها پیچیده تر است، در تست ما به محض اینکه ارزش روشنایی (نوری) به " نقطه سیاه" تعیین شده افت کند(تقریباً در روشنایی 2%) ، یا اینکه نسبت سیگنال به نویز به زیر ارزش از قبل تعیین شده برسد (جایی که جزئیات در سایه ها بوسیله نویز پوشیده شده و اصطلاحاً غرق شده اند) (از این دو هر کدام که زودتر اتفاق بیافتد) ، خطوطی که مشخص کننده پله های نمودار گرافیکی هستند متوقف می شوند.

نکته : ویژگی هایی که در این صفحه درج شده است، جدول مقایسه ای محدوده دینامیکی تعاملی جدید ما است. جدول های زیر نمودار های گرافیکی با استفاده از سیستم اندازه گیری حاصل از مقادیر خوانده شده از مراحل جدول بالا ایجاد شده است. خطوط قرمز نشان دهنده محدوده تقریبی سایه و روشنایی است (خط قرمز نقطه چین ما بین دو خط ذکر شده، نشانگر خاکستری میانه است ).

 

مقایسه دوربین ها

 

به دلیل عدم امکان درج جدول، جهت دیدن جدول مربوطه این جا را کلیک کنید

 

جالب توجه اینکه منحنی رنگ مایه های کول پیکس Aنسبتاً با آن چیزی که در نیکون های DSLRوجود دارد متفاوت است. منحنی آن دارای شکل "S" طولانی تری بوده، دارای پاسخ کنتراست کمی پایین تر از DSLRهای نیکون است، اما محدوده رنگ مایه های بیشتری را در روشنایی ها دارد.

 

حالت های رنگ

 

کول پیکس Aبرای هر یک از کنترل های تصویر از قبل تنظیم شده اش، از یک منحنی رنگ مایه، با اندکی تفاوت استفاده می کند. چنانکه ممکن است انتظار داشته باشید، تنظیمات پرتره و خنثی دارای اندکی کنتراست کمتر بوده، در حالیکه تنظیم زنده (vivid)کنتراست بیشتری را ارائه می کند. دوربین به شما اجازه می دهد تا عملکرد هر یک از تنظیمات از قبل تعیین شده را تغییر داده و هر یک از تنظیمات پیش فرض را روی یک نمودار نمایش دهید،  نمایش کنتراست و غلظت رنگ در ارتباط با موارد دیگر هم امکان پذیر است.

 

نوردهی فعال-D

کول پیکس Aاز سیستم نوردهی فعال-Dاستفاده می کند که نیکون در DSLRهایش از D300تا کنون استفاده کرده است. براساس تنظیم اعمال شده، این سیستم نوردهی برای افزایش مقدار محدوده روشنایی های ثبت شده، نوردهی را کاهش خواهد داد. سپس دوربین تصویر را آنالیز کرده و به صورت انتخابی آن را روشن (درخشان تر) می کند، چنانکه خروجی نهایی نمایش دهنده روشنایی کلی مورد انتظار بوده اما با افزایش جزئیات رنگ مایه ها در مناطق روشن، مناطق سایه (تیره) متعادل شده و حفظ کنتراست موضعی.

مقایسه کیفیت تصویر (JPEG)

مقایسه صحنه استودیویی (JPEG)

این صحنه استودیویی مقایسه ای استاندارد ما است که تمام عکسبرداری ها دقیقا با یک سه پایه و از یک محل مشابه ، با نورپردازی : نور روز مصنوعی ، ˃ 98% CRI، کراپ 100% و در دمای محیطی تقریبی 22 درجه سانتی گراد اانجام شده است.

نکته : ویژگی های که در این صفحه آمده حاصل مقایسه عکسبرداری استودیویی تعاملی جدید ما است. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

به دلیل عدم امکان درج جدول، جهت دیدن جدول مربوطه این جا را کلیک کنید

در پایین ترین تنظیمات حساسیت ISO، کول پیکس Aکیفیت تصویر تاثیر گذاری را در حالت JPEGارائه کرده و بازسازی جزئیات در صحنه استودیویی ما بسیار بالا است، در تصاویری که با ISOهای 100 تا 400 گرفته می شوند، نویز عامل تعیین کننده (مشکلی) نبود و تنها از ISO800است که به سختی شروع به نشان دادن تاثیر خود می کند. در ISO 1600مقداری دانه دانه شدن در تصویر و آنهم در رنگمایه های ساده شروع به خو نمایی کرده اما هنوز هم جزئیات تصویر بسیار خوب باقی مانده است. نویز (و کاهش دهنده نویز) روی لبه های جزئیات بسیار ریز صحنه ما تاثیر گذاشته اما اثر آن خیلی مشهود نبوده و کیفیت تصویر هنوز هم بسیار خوب باقی می ماند.  به صورت عادی در نیکون، شارپنس پیش فرض بسیار پایین است، چنانکه روی جزئیات ظریف به شدت برخی از رقبایش تاکید نمی شود.

 

مقایسه کیفیت تصویر  (ISOبالا )

مقایسه صحنه استودیویی (JPEGبا  ISOبالا )

این صحنه استودیویی مقایسه ای استاندارد ما است که تمام عکسبرداری ها دقیقا با یک سه پایه و از یک محل مشابه، با نورپردازی : نور روز مصنوعی ، ˃ 98% CRI، کراپ 100% و در دمای محیطی تقریبی 22 درجه سانتی گراد انجام شده است.

نکته : ویژگی های که در این صفحه آمده حاصل مقایسه عکسبرداری استودیویی تعاملی جدید ما است. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

به دلیل عدم امکان درج جدول، جهت دیدن جدول مربوطه این جا را کلیک کنید

در ISO3200جزئیات ظریف صحنه استودیویی ما نویز پوشیده شده است، اما تاثیر کلی در سراسر تصویر خیلی هم بد نیست.مناطقی با رنگ مایه های ساده دارای حالت دانه دانه ای شن مانند قابل توجهی شده اما این مشکلی جدی بخصوص در چاپ های قطع متوسط نیست. در ISO 6400نویز تشدید شده و همزمان کول پیکس Aتلاش می کند که آن را کاهش دهد و این موضوع به صورت اجتناب ناپذیری بر روی کیفیت تصویر تاثیر منفی می گذارد. در ISO 12800تمامی مناطق صحنه با خال های آبله گونی از نویز های درخشان پوشیده می شود و مناطق دارای جزئیات ظریف در هنگام کراپ 100% به صورت لکه های نسبتاً تیره رنگ دیده می شوند. ISO  25600را باید به عنوان یک تنظیم اورژانسی در نظر گرفت، اما حتی در این صورت هم با وجود انکه رزولوشن کاهش پیدا کرده و نویز رنگی در رنگهای خنثی هم ظاهر می شود، هنوز هم تصویر آنقدر خوب است که برای چاپ های کوچک و به اشتراک گذاری در سایت های اجتماعی مناسب باشد.

 

 مقایسه کیفیت تصویر  (RAW)

مقایسه صحنه استودیویی (RAW)

این صحنه استودیویی مقایسه ای استاندارد ما است که تمام عکسبرداری ها دقیقا با یک سه پایه و از یک محل مشابه، با نورپردازی : نور روز مصنوعی ، ˃ 98% CRI، کراپ 100% و در دمای محیطی تقریبی 22 درجه سانتی گراد انجام شده است.

برای این صحنه ما از فرمت استاندارد RAWاستفاده کردیم (شارپنس در مبدل RAWغیرفعال شده و قبل از ذخیره به عنوان JPEGدر سطح مشابه در فتوشاپ اعمال می شود)

·         بارگذاری فایل RAWدر Adobe Camera RAW(حالت اتوماتیک غیرفعال می شود)

·         تنظیم شارپنس و کاهش دهنده نویز روی صفر (کلید تنظیمات دیگر روی حالت پیش فرض)

·         باز کردن فایل در فتوشاپ

·         اعمال کردن Unsharp mask:100% , Radius 0.6 , Threshold 0

·         ذخیره با کیفیت JPEG 11برای دانلود

چون دوربین سیگمای DP1 merrillبوسیله Adobe Camera RAWپشتیبانی نمی شود، تنظیمات مربوط به پردازش در آن، اندکی متفاوت هستند. به همین علت فایل های آن فقط در این بررسی و بررسی ریکو GRقابل مشاهده خواهند بود.

·         بارگذاری فایل RAWدر (حالت اتوماتیک غیرفعال می شود )

·         تنظیم شارپنس روی 2 –(سایر تنظیمات همه روی حالت پیش فرض)

·         ذخیره به صورت TIFF

·         باز کردن فایل در فتوشاپ

·         اعمال کردن Unsharp mask:50% , Radius 0.6 , Threshold 0

·         ذخیره با کیفیت JPEG 11برای دانلود

نکته : ویژگی هایی که در این صفحه آمده حاصل مقایسه عکسبرداری استودیویی  تعاملی جدید ما است. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

به دلیل عدم امکان درج جدول، جهت دیدن جدول مربوطه این جا را کلیک کنید

با پایین ترین تنظیمات حساسیت ISO، کول پیکس Aکیفیت تصویری فوق العاده ای را با جزئیات بسیار زیاد ارائه می کند. جزئیات ظریف بسیار خوب ارائه می شوند، اگر چه موج (Moire)در خطوط بسیار ظریف یکی از  سوژه های ما مشاهده شد. (در سر رومی موجود در پروفایل –درست بالای میکی ماوس). این شکل موج (Moire)تا ISO 1600به صورت آشکار باقی می ماند تا زمانی که بروز نویز رنگی آن را تحت الشعاع قرار دهد (در خود غرق کند). حتی در این حساسیت ISO، جزئیات صحنه به طور کلی زیبا و تاثیرگذار بوده و نویز تاثیری جدی بر کیفیت کلی تصویر نخواهد داشت. در ISO 6400نویز رنگی در مناطق دارای رنگ مایه های ساده به وضوح دیده می شود و با ISO 12800نقطه های نویز رنگی کاملاً جزئیات ظریف را می پوشانند و سرانجام در ISO 25600که نویز رنگی در این حالت بسیار شدید است .

 

نتیجه گیری

نتیجه گیری نکات مثبت

·         کیفیت تصویر عالی در هر دو حالت JPEG  وRAW

·         لنز دارای  شارپنس عالی با ساختار محکم و با ثبات با حداکثر گشودگی دیافراگم نسبتاً خوب

·         حسگر تصویر بزرگ در بدنه ای واقعاً کوچک

·         رابط کاربری ساده ، موثر و جذاب

·         کیفیت بالای ساختار بدنه

·         بزرگنمایی خوب در حالت Live viewبرای فوکوس دستی دقیق

·         سازگاری با فلاش های اسپیدلایت نیکون

 

نتیجه گیری نکات منفی

·         ویگنت قابل توجه در هر دو فایل های  JPEG وRAW

·         فقدان فیلتر NDو حداکثر سرعت شاتر 2000/1 ثانیه ، انعطاف پذیری در نور های بسیار زیاد را محدود می کند

·         قابلیت های بسیار محدود فیلم برداری

·         نبودن حالت فرماندهی فلاش برای کنترل فلاش های جانبی دارای قابلیت کنترل از دور

 

نتیجه گیری کلی

کول پیکس Aنشانه یک خوش آمد گویی بزرگ از طرف نیکون به عکاسانی بود که مشتاقانه منتظر ارائه محصولی در این رده بودند. با این دوربین کمپانی نیکون یک بازار تخصصی انبوه جدید ایجاد کرده و دوربینی را ارائه کرد که دارای رابط کاربری  ساده و کیفیت تصویریJPEGلذت بخشی مشابه دوربین های DSLRسطح ابتدایی بسیار محبوب نیکون است. هر دوی این موارد کمک می کنند که حتی کول پیکس Aبه عنوان دوربین دوم بسیار جذاب برای کاربران DSLRهای نیکون هم مطرح شود.

نیکون در کول پیکس Aاز ویژگی های عجیب و غریب و نقطه ضعف های متداول در کول پیکس ها اجتناب کرده و به جای آن در کول پیکس Aخصوصیات منطقی و قابلیت اعتمادی ارائه شده است که کمپانی نیکون در DSLRهای پیشرفته خود به کار می برد. درست چند هفته پس از معرفی نیکون کول پیکس A،  پنتاکس ریکو مدلی را ارائه کرد که بسیار شبیه کول پیکس Aبوده و خود را به عنوان رقیبی بسیار قوی برای نیکون مطرح کرد.

 

کیفیت تصویر

هنگامی که صحبت از کیفیت تصویر باشد کول پیکس Aباعث شگفتی می شود، فایل های JPEGدارای رنگ هایی دلپذیر مشابه آنچه که DSLRهای همین کمپانی ارائه می کنند است، و به همین خوبی گزینه پردازش هوشمندانه نوردهی فعال –Dبرای ثبت مستقیم تصاویری کاملاً متعادل و عالی از دوربین ارائه شده است. همچنین عملکرد در نور کم خوب بوده، و در مورد پردازشگر تصویر باز هم باید به نفع این دوربین صحبت کرد.

در مورد RAW، تصمیم نیکون در ارائه RAW14 بیت، برتری تئوریکی نسبت به ریکو هنگامی که محدوده دینامیک مورد بحث باشد، ارائه می کند، اما برای اکثریت تصاویری که به پردازش زیادی زیادی نیاز ندارد، تفاوت قابل بحث است.

فقدان فیلتر محافظ حسگر تصویر (Anti-Aliasing Filter)در ترکیب با یک لنز دارای شارپنس عالی بدین معنی است که کول پیکس Aقادر است تصاویری با جزئیات فوق العاده ثبت کند. و همانند دوربین فاقد فیلتر AAنیکون D7100ایجاد موج (moire)درعکسبرداری واقعی بسیار بندرت پیش خواهد آمد. هر دوی خروجی های  JPEG وRAWدر اغلب دیافراگم ها سایه های مجزایی در گوشه های تصویر نشان داده و شدت نزول بسیار تصاعدی بوده و بندرت قابل توجه است.

 

گرفتن در دست و کار با دوربین

کول پیکس Aدوربینی کوچک و محکم با کیفیت ساخت عالی است. این دوربین به خوبی در دست جای گرفته و به راحتی در یک جیب با اندازه متوسط جای می گیرد، و اگر شما علاقه مند به عکسبرداری از زوایای باز میانه باشید، لنز معادل 28 میلی متری آن این امکان را برای شما فراهم کرده و این چشم اندازی امیدوار کننده برای این کول پیکس نیکون است.

 کول پیکس نیکون Aتا حد زیادی از DSLRهای سطح ابتدایی دارای یک گردونه فرمان نیکون تقلید کرده و تنظیمات اصلی دوربین در آن با فشار و کاربرد نوک انگشتان کاربر انجام می شود.

دو دکمه عملکردی (Fn)قابل تنظیم و تغییر به خوبی نیاز به مراجعه و استفاده مکرر از فهرست دوربین را کاهش می دهند.

خوشبختانه کول پیکس Aاز رسم اخیر کول پیکسها یعنی ضعف در انتقال اطلاعات و تناقضات Firmwareاجتناب کرده –این دوربین در این موارد در سطح دوربین های DSLRنیکون عمل می کند.

 

کلام آخر

نیکون کول پیکس Aدوبینی عالی بوده و یک محصول بسیار جالب است که به بازار دوربین های دیجیتال معرفی و اضافه شده است، و البته با وجود اینکه این دوربین بدون رقیب نیست با این وجود بسیاری از عکاسان از ارائه آن بسیار خرسند خواهند شد و باید گفت که ارائه تقریباً همزمان ریکو GRدوربینی با ویژگی هایی غیر معمول تا حدی آن را تحت الشعاع قرار داده است.

چند مورد وجود دارد که بواسطه آن کول پیکس Aنسبت به ریکو برتری داشته و توصیه می شود، تصاویر JPEGآن مسلماً زیباتر از تصاویر مشابه ریکو GRبوده و نیز هم کفشک فلاش و هم رابط کاربری آن سریعاً مورد توجه و استفاده کاربران DSLRهای نیکون قرار خواهند گرفت.

در پایان تصور ما براین است که سرعت عملکرد بالاتر، اندازه کوچکتر و قابلیت های بیشتر می تواند به اندازه کافی توجیه کننده کمی قیمت بیشتر این دوربین باشد.

برای اینکه نحوه تغییرات در سیستم امتیازدهی و نیز مفهوم هر یک از اعداد را بدانید اینجا کلیک کنید.

 

به دلیل عدم امکان درج جدول، جهت دیدن جدول مربوطه این جا را کلیک کنید

 

خوب برای

استفاده کنندگان دوربین های نیکون که به دنبال دوربین کوچک جیبی به عنوان پشتیبان برای نیکون DSLRشان هستند(به خصوص کسانی که فلاش جانبی اسپید لایت نیکون هم دارند).

 

نه چندان خوب برای

عکاسانی که اغلب از سوژه های متحرک سریع عکسبرداری می کنند.

 

کول پیکس Aکیفیت تصویری استانداردی مشابه DSLRها ارائه کرده و مجهز به یک لنز فوق العاده با کیفیت معادل 28 میلی متری در بدنه ای جیبی که به خوبی پرداخت شده و صیقل خورده است، می باشد.

رابط کاربری عالی ان برای کاربران دوربین های DSLRنیکون کاملا اشنا بوده و کار کردن با ان بسیار اسان است. این دوربین در رده خود تنها نبوده، اگر چه با وجود انکه در بسیاری جهات قوی و قابل اعتماد است، اما در برخی موارد هم سرامد کلاس خود نیست.