خوش آمدید کاربر میهمان | سبد خرید | ورود به سیستم | ثبت نام

بررسی دوربین دیجیتال نیکون Coolpix A قسمت دوم

کارآیی و فیلم برداری

فیلم برداری

کول پیکس Aمی تواند فیلم های FULL HDبا سرعت های 30، 25 یا 24 فریم در ثانیه ضبط کند (یا 720Pبا همین سرعت ها). همانند ریکو، کول پیکس Aنیز تقریباً هیچ کنترلی در حین فیلم برداری ارائه نمی کند.بیشترین کنترل زمانی حاصل می شود که قبل از فیلم برداری حالت تقدم دیافراگم (A)را انتخاب کرده باشید، در این صورت شما می توانید قبل از شروع فیلم برداری دیافراگم را انتخاب کرده، سپس جبران نوردهی مناسب را هم تنظیم کنید. با تنظیم کردن حساسیت ISO، دوربین تلاش خواهد کرد تا روشنایی تصویر را بصورت اتوماتیک تنظیم کند –تنها راه متوقف کردن این عملکرد این است که قبلاً برای یکی از دکمه های عملکرد (Fn)حالت AEL(قفل نوردهی اتوماتیک) را تعیین کرده باشید.

هیچ گزینه ای برای تغییر دادن فوکوس در حین فیلم برداری وجود ندارد (رینگ فوکوس غیر فعال شده و به همین ترتیب تمام کنترل های مربوط به AF) و چنانکه فیلم برداری را حالت Mشروع کنید، می توانید سرعت شاتر، دیافراگم و حساسیت ISOرا تنظیم کنید، اما به محض فشردن (ضربه زدن) به دکمه شاتر و شروع فیلم برداری دیگر هیچ یک از این تنظیمات را نمی توانید تغییر دهید.

 

کول پیکس Aهیچ کنترلی را بر نوردهی در حالت فیلم برداری ارائه نمی کند.

در هنگام فیلم برداری، تنها کنترلی که شما می توانید انجام دهید یکی ایجاد وقفه (pause)در فیلم برداری و یا اجرای یکی از عملکردهای AEL(قفل نوردهی اتوماتیک) و یا AFL(قفل فوکوس اتوماتیک) است.

 

بنا براین در حالی که از نظر تئوریک شما می توانید با کول پیکس Aفیلم برداری کنید، این دوربین کنترل بسیار کمی را ارائه می کند که اساساً برای ارائه هیچ خلاقیتی قابل استفاده نیست. جدای از این، قابلیت برش دادن و منظم کردن فیلم های گرفته شده در این دوربین ارائه شده است تا شما بتوانید به راحتی یک کلیپ را برای آپ لود کردن به وب ویرایش کنید. همچنین می توانید یک تک فریم از فیلم گرفته شده را همانند یک عکس ثابت استخراج (Extract)کنید.

 

نسبت فشرده سازی تقریبی 21mbpsدوربین مقداری سنگین بوده چنانکه برخی اثار سوء این فشرده سازی در فیلم دیده می شود. در اینجا همچنین اندکی موج (moire)دیده می شود، اما حرکات نسبتاً روان و بدون اشکال بوده و تغییرات نوردهی اتوماتیک با ظرافت انجام می شود. با عدم وجود کنترل به جای محدودیت آنچه که می توانید انتظار داشته باشید بیش از این نباید باشد.

کارآیی

بواسطه لنز دارای فاصله کانونی ثابت معادل 28 میلی متری دوربین، موقعیت هایی وجود دارند که در آنها شما انتظار خواهید داشت تا کول پیکس Aعکسبرداری سریعی را انجام دهد.

در هنگام عکسبرداری، حتی در حالت RAW+JPEGاین دوربین همواره واکنش و سرعت عمل مورد انتظار را بروز می دهد اگر شما از تاخیر جزئی عملکرد فوکوس چشم پوشی کنید، و این چیزی است که شما واقعاً متوجه آن نخواهید شد. این بدین معنی است که سرعت عمل و واکنش دوربین بسیار سریع بوده و عملاً انتظار کشیدن برای شروع به کار دوربین برایتان غیر معمول و بی معنی خواهد بود.

کول پیکس Aمی تواند با سرعت 4 فریم در ثانیه با قفل شدن فوکوس و نوردهی در شروع عکس برداری، به صورت پی در پی عکس بگیرد. اگر شما حالت RAWو JPEGرا برای عکسبرداری انتخاب کنید، دوربین با سرعت 4 فریم در ثانیه و تا 10 عکس پشت سرهم عکسبرداری کرده و پس از آن سرعت عکسبرداری تا 1 فریم در ثانیه و برای 2 عکسبرداری بعدی پایین خواهد آمد.

زمان گیری

UHS-I 90MB/S

UHS-I 45MB/S

سرعت فریم

4 فریم در ثانیه

4 فریم در ثانیه

تعداد فریم ها

10 فریم

10 فریم

سرعت با بافر پرُشده

تقریباً 1 فریم در ثانیه

تقریباً 1 فریم در ثانیه

کامل شدن فرایند ضبط تصاویر

8 ثانیه

 18 ثانیه

 

 

پس از یک سری عکسبرداری پشت سرهم دوربین کاملاً قفل می کند، تا هنگامی که عکسهایی که پی در پی گرفته شده اند ذخیره شده و تصاویری که قبلاً گرفته اید نمایش داده شوند (در کمال تعجب حتی اگر شما عملکرد بررسی تصویر را خاموش هم کرده باشید، این اتفاق می افتد). زمان بازیافت (Recovery)به سرعت کارت حافظه SDشما بستگی دارد –کارت حافظه سان دیسک اکستریم پرو UHS-I , 95MB/Sما برای خالی کردن حافظه دوربین تقریباً به 8 ثانیه زمان نیاز داشت، و نیز برای کارت حافظه سان دیسک اولتر 30MB/S-UHS-Iاین زمان 18 ثانیه بود.

اگر شما در حال عکسبرداری پی در پی نیستید، می توانید در حالت RAW+JPEGدر هر ثانیه یک عکس بگیرید و پس از گرفتن این 3 عکس گرفتن عکسهای بعدی با فاصله زمانی نسبتاً زیادی انجام می شود، با کارت های حافظه سریعتر ما توانستیم عکس چهارم را 5/1 ثانیه پس از گرفتن عکس سوم، بگیریم . با یک کارت حافظه دارای سرعت 30MB/Sاین زمان وقفه حدود 5/6 ثانیه است.

 

مقایسه با Ricoh GR

ارائه تقریباً همزمان این دو مدل کمی غیر معمول به نظر می رسد، ریکو GRبیانگر یک بازنگری در این سری از محصولات بسیار محبوب ریکو است که به مدت نسبتاً طولانی ارائه می شوند، تا اینکه نیکون دوربینی با یک لنز برجسته در این رده به هواخواهانش ارائه کرد.

شباهتهای این دو آنقدر زیاد است که به جای هر دو حتی می توان فقط یکی از این دو را بررسی کرد، در این صفحات و در باقی مانده این بررسی ما خواهیم دید که چگونه این دوربین ها با هم مقایسه می شوند.

 

اندازه دوربین

دو دوربین اندازه ای نسبتاً یکسان دارند، با این توضیح که بدنه ریکو اندکی عریض تر و همچنین لنز آن کمی بلند تر به نظر می آید.

بیشترین تفاوتها در بالای بدنه وجود دارند. بدنه ریکو اندکی از نیکون باریکتر است، در هر صورت مهمترین تفاوت در لنزهای این دو است، هنگامی که هر دو دوبین خاموش هستند، ریکو 5 میلی متر (12%) باریکتر از نیکون است. در حالتی که لنزهای بازتر می شوند، باز هم ریکو بین 4 تا 8 میلی متر نازکتر است.

در نگاه اول نمی توان از ظاهر پشت دو دوربین چگونگی اختلاف عملکرد آنها را دریافت .

تعداد دکمه های دو دوربین یکسان بوده (اما دارای دکمه های عملکردی قابل تنظیم در جای دیگری که در این دو تصویر قابل مشاهده نیست هم هستند)، انتخاب نقطه فوکوس و پارامترهای اصلی نوردهی در نیکون به سرعت در دسترس است، در حالیکه جا به جا کردن نقطه فوکوس اتوماتیک در ریکو نیازمند فشردن یک دکمه اضافی است، اما شما می توانید سریعاً به بسیاری از سایر عملکردها دسترسی داشته باشید.

 

 

مشخصات ابتدایی

اگرچه مشخصات اصلی مشابه است (لنز معادل 28 میلی متر با f/2.8، حسگر تصویر قطع APS-C 16مگاپیکسل و حذف کردن فیلتر Low passیا Anti-Aliasing) اما تفاوت هایی هم بین دو دوربین ریکو GRو نیکون کول پیکس Aوجود دارد:

 

 

نیکون کول پیکس A

ریکو GR

حسگر تصویر

CMOSقطع APS-C

16 مگاپیکسل

بدون فیلتر Low pass

CMOSقطع APS-C

16 مگاپیکسل

بدون فیلتر Low pass

لنز

5/18 میلی متر f/2.8 /

3/18 میلی تر f/2.8 /

ساختار لنز

7 عدسی در 5 گروه

-          یک عدسی آسفریکال

7 عدسی در 5 گروه

-          دو عدسی آسفریکال

تیغه های دیافراگم

7 تیغه

9 تیغه

عمق بیت - RAW

14 بیت

12 بیت

کمترین فاصله فوکوس

10 سانتی متر

10 سانتی متر

بالاترین سرعت شاتر

2000/1  ثانیه

4000/1 ثانیه (با محدودیت در دیافراگم)

رزولوشن LCDپشت

000/910 نقطه (VGA/RGB)

2/1 میلیون نقطه (VGA/RGBW)

عمر باتری (CIPA)

230 عکسبرداری

290 عکسبرداری

 وزن (با باتری و کارت)

299 گرم

245 گرم

گزینه های فیلم برداری

1080/24 ، 25 و 30 فریم در ثانیه

1080/24 ، 25 و 30 فریم در ثانیه

تنظیم نوردهی قبل از فیلم برداری کنترل نوردهی در حین فیلم برداری

دارد

جبران نوردهی

ندارد

ندارد

عدد راهنمای فلاش (m/ISO100)

6

4/5

فیلتر NDداخلی

ندارد

دارد

پردازش فایل RAWدر دوربین

دارد

دارد

 

 

در هر حال بزرگترین تفاوت در رابطه کاربری این دو دوربین است. کول پیکس اغلب ویژگی ها را در یک صفحه کنترل تعاملی دسته بندی می کند که برای حرکت در بین آنها دکمه های مربوطه باید فشرده شوند. در مقابل ریکو به شما اجازه می دهد که 5 ویژگی را که بیشترین علاقه به تغییر و کارکردن با آنها را دارید در جایی قرار دهید که دسترسی آسان به آنها داشته باشید. البته اگر شما به طور مرتب بیشتر از عملکرد هایی استفاده می کنید که می توانید برای آن حالت ها آنها را تعیین کنید (با 3 دکمه قابل تنظیم در ریکو)، در مجموع نیکون دارای سرعت عمل بیشتری است.

تفاوت دیگر این است که محل قرار گیری دکمه جبران نوردهی و دکمه ISO/Fn2در پشت و لبه سمت چپ صفحه نمایش LCDبدین معنی است که برای کار با آنها به هر دو دست نیاز داریم، در حالیکه برای کاربرد دکمه های جلوه های ریکو (قابل تنظیم) واقع در پهلوی دوربین فقط به دست چپ نیاز بوده و از دست دیگر فقط برای نگه داشتن دوربین می توان استفاده کرد.

در این جا همچنین شایسته است که به دوربین سیگما مریل DP-1هم اشاره کنیم –این دوربین هم دارای لنز معادل           28 میلی متری با f/2.8و مجهز به حسگر تصویر قطع APS-Cاست. البته به جای استفاده از حسگر با طراحی با متداول بایر، حسگر دوربین سیگما از نوع اختصاصی خود این کمپانی یعنی حسگر Foveonکه دارای عملکرد و تکنولوژی کاملاً متفاوتی است، می باشد. حسگر  Foveonدارای طراحی 3 لایه است که تلاش می کند فقط به جای ثبت قرمز ، سبز و آبی از هر پیکسل، تمامی اطلاعات رنگی مربوط به هر پیکسل را دریافت  کند.

مزیت چنین طراحی این است که در این حسگر مشکل ایجاد موج رنگی(moiré)بروز نمی کند،برخلاف آن چیزی که  در نیکون و ریکو با آن مواجه می شویم، و اشکال این حسگر این است که فقط در محیط نسبتاً پرنور  به خوبی عمل می کند،  چنانکه در استودیوی مقایسه عکسها خواهید دید.

 

مقایسه کیفیت تصاویر

در اینجا ما عکسهایی که برای تست صحنه گرفته ایم را ارائه کرده ایم، این تصاویر اطلاعات مفیدی تری را در مورد عملکرد و کیفیت گوشه های تصویر در تست های استودیویی فعلی ما نشان می دهند. ما با نیکون کول پیکس Aو ریکو GRدر کنار هم عکسبرداری کرده ایم. مقایسه سیگما مریل DP-1مستقیماً در مقاله اختصاصی خود پوشش داده خواهد شد.

 

RAW-ACRتبدیل شده f/2.8

عکسهای گرفته شده بوسیله 2 دوربین ابتدا در نرم افزار Adobe Camera RAW 7.4.از فرمت RAWپردازش شده اند . هر دو عکس دارای وایت بالانس و روشنایی کاملاً یکسان و کاهش نویز و شارپنس هر دو درکمترین حد است.

تنظیمات Unsharp Maskاستاندارد (Threshold 0 , Radius 0/6 , Amount 100%)در فتوشاپ اجرا شده و نتایج با عنوان Quality 11 JPEGبرای دانلود ذخیره شده است.

-          نیکون کول پیکس Af/2.8

-          کراپ 100% - گوشه بالا سمت چپ

-          ریکو GRf/2.8

-          کراپ 100% - گوشه بالا سمت چپ

 

تنها تفاوت قابل توجه بین دو دوربین در عملکرد لنزها است، بدین ترتیب که در کج گوشه ها در عکس های نیکون در f/2.8کمی نرمی دیده می شود. این مشکل در دیافراگم های بسته رفع می شود و براساس اطلاعات لنز که در صفحات بعدی نمایش داده خواهد شد، در مجموع تفاوت عملکرد قابل توجهی وجود ندارد.

 

موج (moire)

این برش ها از مرکز تصویر گرفته شده و نشان می دهند که شارپنس دو لنز در چه حدی است. چنان که می توانید ببینید، هر دو دوربین موج (moire)گسترده ای را نشان می دهند که منتج از لنزهای با وضوح بالای آنها و عدم وجود فیلتر     (anti-aliasing)Low-passاست.

-          نیکون کول پیکس A–برش مرکزی 100% ،f/2.8

-          ریکوGR–برش مرکزی 100% ، f/2.8

 

JPEGهای خارج ازدوربین /  f/5.0

با هر دو لنز در f/5.0در تمامی فریم، عکسهای گرفته شده چگونگی مقابله تصاویر JPEGدوربین در مقابل ایجاد موج را نشان می دهند. هر دو دوربین ریکو و نیکون درداخل دوربین می توانند از پردازش مجدد RAWتا تنظیم دقیق وایت بالانس را انجام دهند.

-          نیکون کول پیکس AJPEG – F5.0

-          مرکز –کراپ 100%

-          ریکو JPEG – F5.0 – GR

-          مرکز –کراپ 100%

 

همانطور که می بینید، موج (moire)بسیار کمتر از مقداری که در RAWمشاهده کردید، است. در مقایسه با فایل های RAWکه با F5.0گرفته شده اند، می توانید تلاش دوربین در سرکوب کردن این مشکل را جدای از تغییر دیافراگم، ببینید.

-          نیکون کول پیکس AJPEG – F5.0

-          نیکون کول پیکس ARAW – F5.0

-          ریکو JPEG – F5.0 – GR

-          ریکو RAW – F5.0 – GR

 

 

مقایسه با Ricoh GR

مقایسه های واقعی

این عکس ها با فاصله چند لحظه از هم گرفته شده اند تا نشان دهند که عملکرد دوربین ها در فضای خارج از استودیو چگونه است. هر دو عکس با f/3.2، حالت اتوماتیک ISOو اعمال جبران نوردهی در نیکون به منظور هر چه نزدیکتر شدن و مطابقت پیدا کردن نوردهی آن با ریکو، گرفته شده اند. تصویر گرفته شده بوسیله نیکون جهت مطابقت هر چه بیشتر با تنظیمات ریکو در داخل دوربین از فایل RAWپردازش مجدد شده و کاهش دهنده نویز هم غیر فعال شده است.

-          نیکون کول پیکس ISO 1400 , F3.2 – A

-          کراپ 100%

-          ریکو ISO 1600 , F3.2 – GR

-          کراپ 100%

 

نمونه های زیر نور روز

در عکسبرداری در نور روز ما نتوانستیم از بین نیکون و ریکو برنده ای را تعیین کنیم. به طور کلی نیکون محافظه کاری کمتری از ریکو داشته چنانکه علاقه بیشتری به ارائه تصاویری پرنور تر و قوی تر دارد. همچنین ما فکر می کنیم که پاسخ رنگی نیکون حس لذت بخش تری ایجاد کرده، اگر چه این مورد بیشتر به سلیقه شخصی مربوط است، مسلماً عکسهای JPEGریکو طبیعی تر هستند (اگر الزاماً به معنی بهتر بودن در عکسبرداری نیست).

در نوردهی یکسان، تصویرهای نیکون تقریباً 3/1 استاپ روشن تر از تصاویر ریکو هستند.

-          نیکون کول پیکس AISO 100 , F5، 1250/1 ثانیه

-          کراپ 100%

-          ریکو GRISO 100 , F5 ، 1250/1 ثانیه

-          کراپ 100%

 

تفاوت محسوسی در شارپنس تصاویر JPEGدو دوربین وجود ندارد، اگر چه احساس می شود که ریکو کمی رنگ کاذب بیشتر ایجاد می کند (در هم رفتن رنگهای صورتی و سبز در تصاویر).

اگر شما یک فایل RAWرا در دوربین مجدداً پردازش کنید، GRدارای عملکردی برای کاهش موج رنگی در آن است. در مورد این ویژگی در بررسی ما از ریکو بیشتر خواهید دید.

-          نیکون کول پیکس AISO 100 , F8

-          کراپ 100%

-          ریکو GRISO 100 , F8

-          کراپ 100%

 

مقایسه فایلهای RAW12بیت با14بیت و جزئیات سایه ها

فایل های خروجی  RAW14 بیتی نیکون در مقابل فایل های 12 بیتی ریکو. واقعیت امر این است که تفاوت بین این دو اندک است. به نظر می رسد فایل های نیکون چنانکه آنها را به سختی pushکنید دارای دامنه تحمل بالاتری هستند (اطلاعات بیشتری از جزئیات موجود در سایه های عمیق ارائه می کنند). ما به سختی تلاش کرده ایم تا تصاویری که دارای سایه های روشن تر قابل ملاحظه ای باشند خلق کنیم و تنها تفاوت واقع بینانه ای که ایجاد شد کمی کاهش کنتراست در عمق سایه ها بود. روی هم رفته، نهایتاً نیکون از نظر تئوری مزیت دارد، اما شما به ندرت چنین نتیجه ای را خواهید دید.

عکسهای زیر در نرم افزار Adobe Camera Raw 7.4پردازش شده اند، با تنظیم سیاهی ها روی 34+ و سایه ها تا 89+ روشن تر شده اند تا جزئیات موجود در سایه ها بدون متوسل شدن به تکنیک پیچیده HDRآشکار شود. همچنین پاسخ رنگی زرد و سبز ریکو به مقداری تنظیم شده اند تا بر پروفایل های موجود در فایل های  DNGبرتری داشته باشند و مطابقت بیشتری با پروفایل های آدوبی استاندارد مورد استفاده در نیکون پیدا کنند.

نتیجه حاصله،  دو تصویر با سایه هایی است که در بعضی مناطق تا 2.5 EVبالا کشیده شده اند (روشن تر شده اند) اما هر دو دوربین هنوز هم جزئیات زیادی را در مناطق تیره تر بدون هیچ نشانه ای از نویز به نمایش می گذارند.

-          نیکون کول پیکس AISO100 , F8  - JPEGاصلی

-          ریکوGR ISO100 , F8  - JPEGاصلی

-          نیکون کول پیکس ARAWتنظیم شده

-          ریکوGR RAWتنظیم شده

-          کراپ 100%

-          کراپ 100%

 

اینها اساساً برای انتخاب از بین دو فایل نیستند –اینها بیشتر اختلاف کنتراست در سایه های موجود در فایل نیکون است،  اما بدون توانایی تطابق دقیق  پاسخ رنگی و رنگ مایه ها در دو دوربین ما نمی توانستیم مطمئن شویم که این اختلافها واقعاً وجود دارند.

اختلافی که قطعاً وجود دارد این است که فایل های Raw14 بیت نیکون تا حد قابل ملاحظه ای بزرگتر از فایل های ریکو هستند.

حجم فایل های Rawکول پیکس Aبه طور معمول برای هر فایل حدوداً 17 مگابایت و در مقابل حجم فایل های ریکو حدوداً 5/13 مگابایت هستند (که می تواند به شما اجازه دهد 100 تصویر بیشتر با فرمت  Rawاز ریکو را در یک کارت SDبا حجم 8 گیگابایت ذخیره کنید).

 

تست لنز

تست های لنز

در دوربین های کامپکت دارای لنز ثابت همانند کول پیکس A، لنزدوربین قلب سیستم تصویر سازی بوده و در نهایت دارای اهمیتی همانند حسگر تصویر و پردازشگر برای تعیین کیفیت تصویر نهایی است. خوشبختانه لنز نیکور 5/18 میلی متری f/2.8واقعاً لنزی خوب بوده و تنها ایرادی که می توان به آن گرفت بروز ویگنت آن هم در دیافراگم های پایین(باز) است. بهرحال لنز ریکو GRهم به همین خوبی است با این تفاوت که ویگنت کمتری ایجاد می کند. برای مقایسه اطلاعات مربوط به این دو لنز ایجا کلیک کنید.

 

به دلیل عدم امکان درج جدول، جهت دیدن جدول مربوطه این جا را کلیک کنید

 

شارپنس

نتایج مربوط به شارپنس قابل توجه است. مرکز کادر حتی با زوایای باز بسیار خوب است، اگرچه گوشه های کادر از این نظر کمی افت می کند. بهترین نتایج از F4تا F8بدست آمده و خارج از این محدوده، تفرق (پراکنش) نوری شروع شده و باعث ایجاد تصویری نرم تر می شود.

 

کجراهی رنگی

کجراهی رنگی جانبی بسیار کم است، تا حدی که شما در عمل بندرت آن را خواهید دید. اما برای نمونه ممکن است بتوانید مقدار کمی حاشیه آبی / زرد در کنج گوشه های فریم در فایل های تبدیل شده Rawکه اصلاح نشده اند، ببینید (پردازشگر داخلی فایل های JPEGدر دوربین به صورت اتوماتیک خود این مشکل را در این فایل ها بر طرف می کند).

 

ویگنت

ضعف دیگر این لنز ایجاد ویگنت است، در حالی که اندازه گیری تفاوت 7/1 استاپ را با زاویه باز نشان می دهد اما افت نوری درF4تقریباً 5/1 استاپ است. و این مورد همچنان در تمام دیافراگم ها وجود دارد.

کج نمایی

کول پیکس Aمقداری جزئی کج نمایی بشکه ای با اصلاح مجدد نسبی در گوشه های کادر نشان می دهد، اما این مقدار کمتر از آن چیزی هست که شما ندرتاً در عکسبرداری واقعی خواهید دید.

 

فوکوس ماکرو

کول پیکس Aدارای حداقل فاصله فوکوس 10 سانتی متری بوده و عملاً کارآمدتر است، دوربین ما خوشبختانه از فاصله حداقل 4/9 سانتی متری فوکوس کرده و نسبت بزرگنمایی 2/0 برابر را ارائه کرد که نتیجه ای کاملاً معقول برای دوربینی با لنز معادل 28 میلی متر است.

ماکرو –پوشش تقریبی 78×118 میلی متر

نسبت بزرگنمایی اندازه گیری شده : 2/0 برابر

کج نمایی : بسیار کم

حداقل فاصله فوکوس : تقریباً 14 سانتی متر(1)

فاصله عملی : 4/9 سانتی متر(2)

فاصله کانونی : 5/18 میلی متر (معادل 28 میلی متر)

(1)حداقل فاصله فوکوس، به معنی فاصله بین سطح حسگر تصویر تا سوژه است، موقیعت حسگرتصویر نیکون کولپیکس A با علامت مخصوص مشخص نشده بنابراین این عدد تقریبی است.

(2)فاصله عملی، به معنی فاصله جلوی لنز تا سوژه است.

 مورد دیگری که اهمیت کمتری نداشته و بسیار موثر است کیفیت تصویر در این کلوزآپ ها است. نقاط ضعف خفیف همه لنزها هنگامی که از چنین فاصله نزدیکی فوکوس می کنند، تشدید می شود. ما در هنگام عکسبرداری در تست جدید از سوژه، اندکی انحنای میدان مشاهده کردیم که از آنچه که اعلام شده بیشتر است، و نیز شارپنس تصویر که از مرکز تصویر به سمت گوشه ها افت می کند. گرایش دوربین به ایجاد ویگنت هم در این نوع عکسبرداری تشدید می شود.

همچنانکه دیافراگم را می بندید وضوح در گوشه های تصویر اندکی بهتر می شود اما هنوز هم نسبتاً دچار ویگنت هستند حتی در F8، و کلام آخر اینکه ویکنت هرگز کاملاً رفع نمی شود.

 

ادامه در قسمت سوم