خوش آمدید کاربر میهمان | سبد خرید | ورود به سیستم | ثبت نام

عکاسی از آسمان شب : دنباله های ستاره

 

D3, AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED, f/4, 1600 ISO, seventy 30 sec. exposures were made and stacked in Photoshop using Image Statistics, and a stack mode of Maximum.

 

عکاسی از ستارگان به شکل دنباله دار یکی از روش های منحصر به فرد عکاسی از آسمان شب می باشد . این حالت دنباله دار در هنگام عکاسی از ستارگان با نوردهی زمان دار پدید می آید ، حال می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه داشته باشد . ما در این جا با دو عکاس متخصص در این زمینه به نام های Deborah Sandidgeو Harold Davisصحبتی را انجام داده ایم تا از نکات و تکنیک های خاص برای گرفتن عکس های عالی ستارگان به شکل دنباله دار مطلع شویم.

خیلی از عکاسانی که عکاسی از ستارگان را به این شکل انجام می دهند ترجیح می دهند تا چندین عکس با زمان نوردهی پایین تر را در زمان های مختلف شب بگیرند و سپس در مراحل ویرایش بعد از عکاسی با استفاده از نرم افزارهایی مانند فتوشاپ و یا برنامه های دیگر این چند فایل را با هم ترکیب کنند و یک عکس واحد را ایجاد کنند. این کار باعث ایجاد تاثیر قوی تر حالت دنباله ستاره ها در عکس نهایی می شود. یکی دیگر از دلایل ثبت چندین فایل به جای یک فایل با نوردهی زیاد ، کاهش نویز تصویر می باشد . هر چه زمان نوردهی شما بیشتر باشد احتمال بوجود آمدن نویز در تصویر شما هم بیشتر می شود ، همچنین استفاده از پایین ترین حد ISOنیز باعث کاهش نویز در تصویر نهایی شما خواهد شد.

 

D3, AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED, Exposure: f/4, interval timer set to record 30 sec. exposures over 40 min., totaling 75 images. Several images of foreground shot to merge as HDR.

برای ثبت بیشترین میزان نور ممکن از یک نقطه نورانی کوچک مانند یک ستاره شما نیاز به استفاده از بازترین دیافراگم ممکن را خواهید داشت . هارولد به این شکل توضیح میدهد که " می توان گفت که برای ثبت نور یک ستاره به شکل صحیح شما باید از لنزی با f/2.8و ISO400استفاده کنید و به مدت 2 دقیقه نوردهی انجام دهید . در مقام مقایسه هنگامی که از f/22و ISO400استفاده می کنید این مدت به 2 ساعت افزایش پیدا میکند ( از آنجایی که هر استپ دیافراگم بسته تر اجازه ورود نور به اندازه نصف استپ قبلی را به دوربین می دهد ) . ولی من معمولا علاقه دارم که به شکلی این مدت زمان را افزایش دهم مثلا به مدت کل زمان شب ، تا بتوانم یک چرخش کامل ستاره در آسمان را ثبت کنم . ثبت این نوع عکس ها ( چرخش ستاره در آسمان ) معمولا فقط از طریق گرفتن و ترکیب چند عکس  با هم امکان پذیر می باشد. "

 

Nikon D3, AF Fisheye-NIKKOR 16mm f/2.8D, Exposure: Interval timer set to capture 30 sec. exposures over 40 min., f/2.8, white balance 2800 degrees Kelvin. Stacked in Photoshop.

را ساده تر ثبت اینگونه عکس ها ، گرفتن یک عکس هر چند دقیقه یک بار می باشد . دبورا از تایمر داخلی دوربین خود برای ثبت متوالی عکس ها در فاصله های زمانی دلخواه استفاده می کند. گزینه تایمر داخلی را میتوانید در منو دوربین خود جستجو کنید. ( البته اول دفترچه دوربین خود را مطالعه کنید تا از داشتن این قابلیت در دوربین خود اطمینان حاصل کنید )

دبورا عقیده دارد که گرفتن چندین عکس متوالی و داشتن چندین فایل  و ترکیب آنها دست او را برای تولید عکس نهایی با کیفیت بالاتر ، بازتر می گذارد. او بیشتر عکس های ستاره دنباله دار خود را با گرفتن عکس هایی با نوردهی 30 ثانیه و به مدت 3 ربع تا 1 ساعت و ترکیب آنها با هم  ، با استفاده از قسمت Statististicsدر نرم افزار فتوشاپ، بوجود می آورد.

دبورا اضافه میکند که " من معمولا برای قسمت پیش زمینه عکس خود از حالت HDRاستفاده می کنم و آن را در عکس نهایی ترکیب می کنم ". " این کار به من کمک می کند که از  ، از دست رفتن جزییات پیش زمینه چه در قسمت های Shadowو چه در Highlight، جلوگیری کنم.

 

D3, AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED, f/4, multiple 30 sec. exposures recorded over 45 min., ISO 640. Two cameras simultaneously shot different angles; moonlit foreground. Images stacked in Photoshop with a stack mode of maximum.

کامل بودن دنباله ستاره ای و در نهایت ایجاد دایره ستاره ای ، بستگی به این دارد که شما فقط چند دقیقه به عکاسی بپردازید و یا کل شب را به این کار اختصاص دهید.

 

ترکیب بندی

نقطه ای که شما دوربین خود را به سمت آن نشانه می روید مشخص کننده حالت و شکل دنباله ستاره شما در عکس نهایی خواهد بود . به عنوان مثال اگر شما مرکز تصویرتان را روی ستاره شمالی ( Polaris) قرار دهید ، تصویر نهایی تان مانند یک دنباله ستاره ای دایره شکل هم مرکز خواهد بود . ترکیب بندی های دیگر می توانند دنباله هایی قوسی شکل را برای شما ایجاد کنند . در عکسی که دبورا در Indian River Lagoonبرا دنباله ستاره ای گرفته است ، او دوربین را در جهت غرب قرار داده که یک حالت ریزش ستاره ای را در نظر ایجاد کند.

 

 

Point Reyes Lighthouse, Northern CA coast. D300, AF DX Fisheye-NIKKOR 10.5mm f/2.8G ED, 10 min. exposure for foreground at f/2.8, ISO 100; thirteen 4 min. exposures stacked in Photoshop, f/4, ISO 100.

 

خیلی از عکس هایی که برای پدید آوردن دنباله ستاره ای گرفته می شود، با استفاده از لنز واید انجام می شود . این حالت یک موقعیت مناسب را برای استفاده از عوامل زمینی در ترکیب بندی عکس بوجود می آورد . بعضی از این پیش زمینه ها ترکیب سیاه مطلق بسیار مناسبی را با عکس نهایی بوجود می آورند و بعضی نیز از مقداری نور، حال چه طبیعی و چه مصنوعی برای ایجاد ترکیب مناسب عکس نهایی ما استفاده می کنند.

هارولد اشاره میکند " به طور خاص من در مواقعی که می خواهم به شکل دایره وار از دنباله های ستاره ای عکاسی کنم ، در استفاده از لنز Fisheye 10.5mmنهایت رضایت و لذت را تجربه می کنم به این دلیل که استفاده از یک لنز خیلی خیلی واید در تشدید ایجاد حالت دایره وار گردش ستاره ها نسبت به زمین کمک زیادی به شما خواهد کرد " همچنین تاکید می کند " همیشه این را به خاطر داشته باشید که استفاده از عوامل پیش زمینه  زمینی در ترکیب بندی عکستان بسیار مهم است ، شاید حتی بتوان گفت که از آسمان شب در پشت زمینه عکستان نیز مهم تر است.

از تکنیک های متفاوتی میتوان برای روشن کردن پیش زمینه در عکس های دنباله ستاره ای استفاده کرد مانند : گرفتن چندین عکس با نورسنجی های مختلف و ترکیب آنها به عنوان یک عکس HDR، نقاشی با نور در پیش زمینه با استفاده از یک چراغ قوه و یا وسیله مشابه آن و یا نقاشی با نور بوسیله فلاش های Speedlightنیکون. در این حالت شما به صورت دستی فلاش را فعال می کنید و با تکرار این عمل در حالی که دوربین در حالت Bulbاست کل پیش زمینه را روشن میکنید.

ثبت چندین عکس با نورسنجی های مختلف از یک صحنه همیشه ایده خوبی است ، مخصوصا در زمانی که شما با استفاده از نقاشی با نور پیش زمینه خود را که شامل جزییات زیادی هم هست روشن کرده باشید. هارولد اضافه می کند " به شکلی از منبع نوری خود استفاده نکنید که نور عکس غیر طبیعی به چشم بیاید ، و دائما منبع نوری را جابجا کنید تا به صورت نقطه نورانی در عکس ثبت نشود ".

 

Nikon D300, AF-S DX Zoom-NIKKOR 12-24mm f/4G IF-ED; star trails: Forty-two 1 min. exp., f/4, ISO 200, stacked in Photoshop; foreground three exp. (90 sec. at f/14, ISO 200; 211 sec at f/14, ISO 200; and 390 sec, f/8, ISO 640) combined to HDR using Nik HDR Efex Pro; foreground & background combined in Photoshop

 

در نظر داشته باشید که نور ماه در آسمان از نور ستارگان بسیار بیشتر است . و افزودن ماه در ترکیب بندی عکس شما نیازمند این است که یک عکس جدا با نورسنجی متفاوت و مناسب از ماه ثبت کنید و در نهایت آن را در عکس نهایی در کادر خود اضافه کنید. این شرایطی بود که برای هارولد در هنگام ثبت عکس Pfeiffer Big Sur Beachپیش آمد . به دلیل آشکار بودن ماه در آسمان و در عین حال قرار داشتن آن در ترکیب بندی مورد نظر ، هارولد باید تصمیم می گرفت که کدام قسمت تصویر از اهمیت بالاتری برخوردار است و این تصمیم را به درستی گرفت به شکلی که اجازه داد ماه کاملا روشن - تا حدی که همه Highlighها را با نور خود از بین ببرد - در عکس باشد ولی باقی آسمان و ستارگان با نورسنجی درست عکاسی شوند. 

 

 

D300, AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II, 2 min. at f/5.0, ISO 200. RAW file processed in Photoshop twice, blending the lighter version for the foreground using Photoshop layers, masks, and the Gradient Tool.

 

وجود سفینه های موجودات غیر زمینی در عکس های اینچنینی

هارولد میگوید " هنگامی که در حال عکاسی از ستارگان به شکل دنباله دار هستید از این که نور دنباله داری را در نقاط مختلف عکس خود مشاهده می کنید متعجب نشوید " " خیلی از مواقع برای من پیش آمده در عکس های دنباله ستاره ای  نور هواپیما ها و یا هلی کوپترها و یا حتی ماهواره ها در به عنوان بخشی از دنباله های نوری در عکس های من ثبت شده اند و توضیح می دهد که این دنباله ها معمولا در جهاتی کاملا متفاوت با دنباله های ستاره ها در عکس وجود خواهند داشت.

 

D300, AF-S DX Zoom-NIKKOR 12-24mm f/4G IF-ED, 1,204 sec. (about 20 min.), f/22, ISO 100. Light painting using an LED head lamp for the fishing trawler in the foreground.

 

نکاتی برای ثبت بهترعکس های دنباله های ستاره ای

·         یک چراغ قوه به همراه خود داشته باشید که بتوانید در تاریکی شب تنظیمات دوربین خود را ببینید و تغییر دهید و اگر قصد عکاسی در تمامی طول شب را دارید یک صندلی قابل حمل با خود داشته باشید تا با راحتی بیشتری به عکاسی بپردازید.

·         از قطب نما و چارت مکانی ستارگان استفاده کنید تا بدانید که دوربین را دقیقا در کجا قرار دهید که دنباله ستاره ای مورد نظر خود را ثبت کنید.

·         دوربین را حتما بر روی یک سه پایه مستحکم قرار دهید و از ریموت برای باز کردن شاتر استفاده کنید که در نوردهی های با زمان بالا کوچکترین لرزشی باعث خرابی عکس شما خواهد شد.

·         برای جذاب تر شدن عکس های خود از پیش زمینه های زمینی استفاده کنید.

·         فوکوس را در حالت قفل قرار دهید.

·         برای داشتن کمترین نویز ممکن از ISOهای پایین برای ثبت عکس خود استفاده کنید.

·         در صورت امکان از نوردهی های با زمان کمتر استفاده کنید زیرا با این که تعداد عکس ترکیبی شما را بیشتر میکند ولی باعث کمتر شدن نویز تصویر نیز می شود.

·         قابلیت کاهش نویز در نوردهی های با زمان زیاد دوربین خود را فعال کنید.

·         چندین عکس آزمایشی بگیرید تا دقیقا بدانید که باید از چه عدد fو چه سرعت شاتر و یا در حالت Bulbاز چه میزان زمانی باید استفاده کنید تا بهترین ترکیب ممکن را بدست آورید . برای این کار از هیستوگرام دوربین استفاده کنید.

·         درپوش ویزور چشمی دوربین را بر روی آن قرار دهید تا از ورود نورهای مزاحم در هنگام عکاسی جلوگیری کنید.

·         حتما با فایل RAW(NEF)عکاسی کنید که از قابلیت بسیار بالاتری در هنگام مراحل رتوش عکس برخوردار هستند.

·         LCDدوربین خود را خاموش کنید تا از مصرف شدن اضافی باتری جلوگیری شود.

 

 

لطفا در صورت تمایل به استفاده از این مقاله در پایگاه اینترنتی خود و یا جای دیگری از منبع مقاله که به شکل زیر و با همین اندازه درج نمایید:

http://www.ppec.ir/?article/28

از دوستان و همکارانی که با رعایت حق تهیه مقاله به در خواست ما توجه کرده و امکان همکاری های آینده را فراهم می کنند متشکریم.

 

                                                                                                                                                                       منبع : Nikon USA

                                                                                                                                                                      مترجم : امیر صدیق زاده